کد مطلب:48825
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
با توجّه به آيه 51 سوره مائده كه ميفرمايد: اي كساني كه ايمان آوردهايد، يهود و نصاري را ولي انتخاب نكنيد، آنها اولياي يكديگرند منظور آيه چيست؟ لطفاً تفسير و مثال آن را بيان فرماييد؟
اوليأ جمع ولي از مادة ولايت به معني نزديكي فوقالعاده ميان دو چيز است و در موارد مختلف، معاني متفاوتي دارد، مانند آن كه وقتي به خدا و رسول و امام معصوم وليّ گفته ميشود، به معناي سرپرستي و حقّ تصرف و رهبري مادي و معنوي است، مانند آن چه در آية 55 سورة مائده آمده است: إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُو وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوَةَ وَهُمْ رَ َكِعُونَ ; سرپرست و ر هبر شما تنها خدا است، و پيامبر او و آنها كه ايمان آوردهاند و نماز را برپا ميدارند و در حال ركوع زكات ميدهند. اين كلمه (وليّ) گاهي نيز به دوست، همپيمان و سرپرست نيز گفته ميشود. ولي با توجّه به شأننزول آيه و ساير قرائني كه در دست است، منظور، اين نيست كه مسلمانان هيچگونه رابطه تجاري و اجتماعي با يهود و مسيحيان نداشته باشند، بلكه منظور اين است كه با آنها همپيمان نگردند و در برابر دشمنان روي دوستي آنها تكيه نكنند. سپس با يك جملة كوتاه، دليل اين نهي را بيان كرده و ميفرمايد: هر يك از آن دو طايفه دوست و همپيمان هم مسلكان خود هستند در شأن نزول آيه فوق نقل است: بعد از جنگ بدر، عبادةبنصامت خزرجي خدمت پيامبر9 رسيد و گفت: من هم پيماناني از يهود دارم كه از نظر عدد زياد و از نظر قدرت نيرومندند، اكنون كه آنها ما را تهديد به جنگ ميكنند و حساب مسلمانان از غير مسلمانان جدا شده است، من از دوستي و همپيماني با آنان برائت ميجويم، همپيمان من تنها خدا و پيامبر او است، عبداللّهبنأُبيّ گفت: ولي من از همپيماني با يهود برائت نميجويم، زيرا از حوادث مشكل ميترسم و به آنها نيازمندم، پيامبر9 به او فرمود: آنچه در مورد دوستي با يهود بر عباده ميترسم، بر تو نيز ميترسم، عبداللّه گفت: چون چنين است من هم ميپذيرم و با آنها قطع رابطه ميكنم، آيات فوق نازل شد و مسلمانان را از همپيماني با يهود و نصاري بر حذر داشت.(ر.ك: تفسير نمونه، آيتالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 4، ص 409، دارالكتب الاسلامية.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.